Hvor mange timers søvn har du brug for?

Hvor mange timers søvn har du brug for? Din alder og livsstil kan i høj grad påvirke dit søvnbehov. Forskning tyder på, at du har brug for mindst syv timers søvn om natten, men du bør ideelt set sigte mod mindst ni timers søvn. Søvn hjælper din krop med at reparere sig selv og bekæmpe fremtidige sundhedsproblemer. Men hvor meget søvn der er optimalt for dig, afhænger af mange faktorer. Nedenfor er nogle retningslinjer sleepzone.dk, der hjælper dig med at få den hvile, du har brug for hver nat.

Svaret på spørgsmålet om, hvor meget søvn du har brug for, er ikke så vilkårligt, som du måske tror. Otte timer om natten er den optimale mængde søvn, ifølge forskning. Undersøgelsesdeltagere blev sat i mørkede rum i op til 32 dage. Forskere analyserede derefter deres søvnmønstre for at bestemme, hvad der var den bedste søvnlængde. Nogle mennesker kræver mere tid, mens andre har brug for mindre. Men uanset hvor meget søvn du har brug for, er det vigtigt at få nok hvile.

Selvom de anbefalede timers søvn for voksne varierer fra syv til ni timer, vil dine individuelle behov variere meget. Det er værd at tjekke med en søvnekspert eller læge, hvis du er usikker på dine behov. Små børn og spædbørn kræver mere søvn end voksne gør. Voksne, der er over 65 år, bør sigte mod syv til otte timers søvn pr. Nat. Hvis du er usikker på dit søvnbehov, foreslår Drerup to metoder til at bestemme din ideelle mængde søvn.

Kvinder har generelt brug for mere søvn end mænd. Søvnundersøgelser har vist, at voksne, der får mindre end ni timers søvn, har en 23% øget risiko for fedme. For kvinder fordobles risikoen for depression og angst sammenlignet med dem, der får mindre end seks timers søvn om natten. Derudover er kvinder, der har børn, mere tilbøjelige til at kæmpe med søvnløshed end mænd. Desuden kan hormonelle ændringer, graviditet og postpartum sundhed også forstyrre deres søvn.

Forskning viser, at unge i gennemsnit har brug for syv til ni timers søvn hver dag. Dette tal er højere hos teenagere end voksne. For yngre mennesker er syv til ni timer tilstrækkeligt. For dem i alderen 26 til 64 år er syv til ni timer ideel. Det skal dog bemærkes, at ældre kræver syv til ni timer. Hvis du er bekymret for, at du ikke får nok søvn, skal du tale med din læge eller en certificeret søvnspecialist for at få den rette mængde søvn.

Det kan være nødvendigt at øge dine timers søvn, hvis du har brug for at bruge en masse energi. Hvis du arbejder eller pendler lange timer, skal du sigte mod ni timers uafbrudt søvn. Ellers risikerer du at pådrage dig en søvngæld, som kan tage fire dage at inddrive. Selvom du sover lidt mere, end du har brug for, kan du føle dig døsig og søvnig i løbet af dagen. En kort lur kan hjælpe dig med at genoprette din balance og døsighed.

Leave a Reply

Your email address will not be published.